Met beide benen op de grond!

Met beide benen op de grond!
15 augustus 2014 Francois Borowy
In Uncategorized

voetenDe laatste weken ben ik aardig van mijn stuk geraakt door alle berichtgeving via de media met betrekking tot alle wereldontwikkelingen. Wie en wat moest ik geloven rondom MH17, de situatie in de Gaza-strook enz. Het bracht mij aardig van mijn ‘gronding’. Ik heb dan ook bewust aan mijn ‘gronding’ moeten werken. Zeker ook om de komende periode weer stevig in mijn schoenen te staan om de nieuwe uitdagingen aan te kunnen gaan die liggen te wachten.

‘Gronden’, je hoort het steeds vaker. Of je nu aan yoga, meditatie of lichaamswerk doet, of een tijdschrift open slaat, het begrip ‘gronden’ of ‘geaard’ is niet meer weg te denken.

Maar wat is dat nou, dat ‘gronden’?
Voor mij is gronden kortweg: een groot lichaamsbewustzijn hebben, bewust zijn van en mij kunnen focussen op. Dus letterlijk en figuurlijk met mijn beide benen stevig op de grond staan. Ik heb vertrouwen, voel me veilig en stevig in het leven staan. Ik ervaar dan weer levenskracht en ben mij bewust van wie ik ben en wat ik wil. Wanneer ik goed geaard ben, reageer ik rustiger en alerter op externe prikkels en op lastige of onverwachte situaties.

Hoe weet je nou of je wel of niet goed gegrond bent?

  • Ben je verstrooid, een piekeraar of een twijfelaar?
  • Ben je regelmatig moe, duizelig of heb je een hoge ademhaling?
  • Komt er regelmatig niks uit je handen? Snel afgeleid of kan je je slecht concentreren?
  • Of misschien ben je veel aan het ‘dagdromen’ en doe je je werk of je dagelijkse bezigheden gedachteloos?

Herken je dit? dan is de kans groot dat je gronding op dit moment zwak is. Je bent als het ware ‘niet thuis’, maar met je gedachten heel ver weg en dus niet ‘in je lichaam’ in het hier en nu. Je hebt dan dus een laag lichaamsbewustzijn.

Herken je dit niet? dan heb je waarschijnlijk voldoende lichaamsbewustzijn. Je bent alert en kan je goed focussen. Je raakt minder snel van je stuk, kan meer aan, je voelt je ontspannen en veilig. Je ervaart letterlijk en figuurlijk stabiliteit en veiligheid. Goed gegrond zijn heeft als voordeel dat je letterlijk en figuurlijk in balans bent en stevig in je schoenen staat.

Hoe kan je je beter gronden?
Heel gemakkelijk! Gewoon dagelijkse simpele dingen die je kunt doen om je beter te gronden zijn bijvoorbeeld lekker bewegen, sporten, buiten zijn, wandelen, tuinieren, voetenbad, diep ademhalen door je buik, je voeten stevig masseren of laten masseren, fysiek bezig zijn.

En natuurlijk …..bewust je dagelijkse dingen doen waardoor je goed ‘geaard’ blijft. Zoals bv met al je aandacht koffie of thee zetten, ontbijten, een boek of tijdschrift lezen. Kortom je focussen op waar je mee bezig bent, zonder dat je gedachten ‘op de loop’ gaan of de regie overnemen.

Oefening om te gronden
Zoals ik hierboven al aangaf zijn speciale oefeningen vaak helemaal niet nodig. Wil je toch een oefening doen dan kan de onderstaande je wellicht helpen:

Ga lekker op een stoel zitten met je ogen dicht, volg een aantal minuten je ademhaling zonder deze te willen veranderen. Al je gedachten laat je komen en weer gaan. Je hoeft er niets mee te doen.

Ga vervolgens met al je aandacht naar je voeten. Voel ze bewust: al je tenen, de bal van je voet, je hielen, je voetzolen in zijn geheel. Hoe voelen ze? Voel je spanningen, warmte, tintelingen?

Verbind je voeten vervolgens met de aarde: visualiseer wortels die vanuit je voetzolen naar het middelpunt van de aarde gaan. Probeer het zo duidelijk mogelijk te visualiseren: eerst door de vloer, dan door de fundering van je woning, door de aardkorst en uiteindelijk helemaal naar het middelpunt van de aarde.

Als je wilt kan je nu de aarde-energie in de vorm van een kleur (bijvoorbeeld de kleur rood/oranje) door je wortels naar boven laten stromen. Laat het verder stromen door je benen en laat het uiteindelijk als vanzelf verspreiden in heel je bekkengebied. Laat dit gewoon lekker stromen

Vervolgens ga je met al je aandacht naar je stuitje en visualiseer een koord, kabel of wortel vanuit je stuit naar het middelpunt van de aarde. Laat nu alle (gekleurde) energie die je hebt verspreid in je bekkengebied weer via je stuitverbinding weer naar de aardde terugvloeien.

Zorg ervoor dat er een mooie cyclus blijft lopen waarbij je energie via je voeten vanuit de aarde opneemt en weer afvloeit via je stuitverbinding. Laat dit en tijdje lekker stromen. Je merkt waarschijnlijk dat je ademhaling rustig is geworden en dat je gedachten zijn verdwenen. Als je er genoeg van hebt ben je waarschijnlijk weer opgeladen en kun je de oefening afsluiten. Voel maar eens hoe je nu op de grond staat?

en…. sta jij met beide benen op de grond ?

voetenDe laatste weken ben ik aardig van mijn stuk geraakt door alle berichtgeving via de media met betrekking tot alle wereldontwikkelingen. Wie en wat moest ik geloven rondom MH17, de situatie in de Gaza-strook enz. Het bracht mij aardig van mijn ‘gronding’. Ik heb dan ook bewust aan mijn ‘gronding’ moeten werken. Zeker ook om de komende periode weer stevig in mijn schoenen te staan om de nieuwe uitdagingen aan te kunnen gaan die liggen te wachten.

‘Gronden’, je hoort het steeds vaker. Of je nu aan yoga, meditatie of lichaamswerk doet, of een tijdschrift open slaat, het begrip ‘gronden’ of ‘geaard’ is niet meer weg te denken.

Maar wat is dat nou, dat ‘gronden’?
Voor mij is gronden kortweg: een groot lichaamsbewustzijn hebben, bewust zijn van en mij kunnen focussen op. Dus letterlijk en figuurlijk met mijn beide benen stevig op de grond staan. Ik heb vertrouwen, voel me veilig en stevig in het leven staan. Ik ervaar dan weer levenskracht en ben mij bewust van wie ik ben en wat ik wil. Wanneer ik goed geaard ben, reageer ik rustiger en alerter op externe prikkels en op lastige of onverwachte situaties.

Hoe weet je nou of je wel of niet goed gegrond bent?

  • Ben je verstrooid, een piekeraar of een twijfelaar?
  • Ben je regelmatig moe, duizelig of heb je een hoge ademhaling?
  • Komt er regelmatig niks uit je handen? Snel afgeleid of kan je je slecht concentreren?
  • Of misschien ben je veel aan het ‘dagdromen’ en doe je je werk of je dagelijkse bezigheden gedachteloos?

Herken je dit? dan is de kans groot dat je gronding op dit moment zwak is. Je bent als het ware ‘niet thuis’, maar met je gedachten heel ver weg en dus niet ‘in je lichaam’ in het hier en nu. Je hebt dan dus een laag lichaamsbewustzijn.

Herken je dit niet? dan heb je waarschijnlijk voldoende lichaamsbewustzijn. Je bent alert en kan je goed focussen. Je raakt minder snel van je stuk, kan meer aan, je voelt je ontspannen en veilig. Je ervaart letterlijk en figuurlijk stabiliteit en veiligheid. Goed gegrond zijn heeft als voordeel dat je letterlijk en figuurlijk in balans bent en stevig in je schoenen staat.

Hoe kan je je beter gronden?
Heel gemakkelijk! Gewoon dagelijkse simpele dingen die je kunt doen om je beter te gronden zijn bijvoorbeeld lekker bewegen, sporten, buiten zijn, wandelen, tuinieren, voetenbad, diep ademhalen door je buik, je voeten stevig masseren of laten masseren, fysiek bezig zijn.

En natuurlijk …..bewust je dagelijkse dingen doen waardoor je goed ‘geaard’ blijft. Zoals bv met al je aandacht koffie of thee zetten, ontbijten, een boek of tijdschrift lezen. Kortom je focussen op waar je mee bezig bent, zonder dat je gedachten ‘op de loop’ gaan of de regie overnemen.

Oefening om te gronden
Zoals ik hierboven al aangaf zijn speciale oefeningen vaak helemaal niet nodig. Wil je toch een oefening doen dan kan de onderstaande je wellicht helpen:

Ga lekker op een stoel zitten met je ogen dicht, volg een aantal minuten je ademhaling zonder deze te willen veranderen. Al je gedachten laat je komen en weer gaan. Je hoeft er niets mee te doen.

Ga vervolgens met al je aandacht naar je voeten. Voel ze bewust: al je tenen, de bal van je voet, je hielen, je voetzolen in zijn geheel. Hoe voelen ze? Voel je spanningen, warmte, tintelingen?

Verbind je voeten vervolgens met de aarde: visualiseer wortels die vanuit je voetzolen naar het middelpunt van de aarde gaan. Probeer het zo duidelijk mogelijk te visualiseren: eerst door de vloer, dan door de fundering van je woning, door de aardkorst en uiteindelijk helemaal naar het middelpunt van de aarde.

Als je wilt kan je nu de aarde-energie in de vorm van een kleur (bijvoorbeeld de kleur rood/oranje) door je wortels naar boven laten stromen. Laat het verder stromen door je benen en laat het uiteindelijk als vanzelf verspreiden in heel je bekkengebied. Laat dit gewoon lekker stromen

Vervolgens ga je met al je aandacht naar je stuitje en visualiseer een koord, kabel of wortel vanuit je stuit naar het middelpunt van de aarde. Laat nu alle (gekleurde) energie die je hebt verspreid in je bekkengebied weer via je stuitverbinding weer naar de aardde terugvloeien.

Zorg ervoor dat er een mooie cyclus blijft lopen waarbij je energie via je voeten vanuit de aarde opneemt en weer afvloeit via je stuitverbinding. Laat dit en tijdje lekker stromen. Je merkt waarschijnlijk dat je ademhaling rustig is geworden en dat je gedachten zijn verdwenen. Als je er genoeg van hebt ben je waarschijnlijk weer opgeladen en kun je de oefening afsluiten. Voel maar eens hoe je nu op de grond staat?

en…. sta jij met beide benen op de grond ?

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*